Start basisopleiding: 13 januari 2020

Wij starten weer een basisopleiding EHBO!

Er is plek voor 12 cursisten, dus schrijf je snel in! Opgeven kan tot 15 december 2019

Altijd al willen weten wat je moet doen bij een snijwond of als iemand zich heeft verbrand? Dit en nog vele andere ongelukken komen tijdens de basisopleiding aan bod. Uiteraard leer je ook reanimeren en andere levensreddende handelingen.

We starten op maandag 13 januari 2020 en iedere week (Uitgezonderd vakantie) zal er les zijn in basisschool de Wingerd. De opleiding wordt afgesloten met een examen (in december) waarbij de competenties gelden van het Oranje Kruis.

De lessen worden gegeven op basisschool de Wingerd en de tijden zijn 19.45 uur tot 21.45 uur.

Kosten voor deze opleiding bedragen €185,- (incl. Lesmaterialen en examen). Vaak zijn de kosten voor de opleiding terug te vragen bij de zorgverzekeraar.

Aanmelden: https://www.ehboblokkerzwaag.nl/cursusaanbod/aanmelden/
of secretariaat@ehboblokkerzwaag.nl

Nieuwe Website!

Als u dit bericht leest zal het u geen verrassing zijn of er lijkt wat te zijn veranderd… De website heeft de afgelopen dagen een nieuw uiterlijk gekregen en er wordt nog steeds aan gewerkt, maar het grootste gedeelte is weer toonbaar. Qua inhoud bieden wij niet heel veel andere dingen aan als hiervoor, vandaar dat er op dat vlak slechts het een en ander is veranderd, des te meer is er veranderd voor de leden.

Zo kregen wij veel de vraag of er niet wat aan dat dashboard gedaan kon worden dat telkens te zien was zodra iemand inlogde. Dit is vanaf nu soort van verleden tijd. Nu krijgen de leden wel een dashboard te zien, maar met diverse functies die een snel en duidelijk overzicht moeten geven. Ook zijn wij aan het kijken om in de toekomst de evenementen waarbij EHBO nodig is en de opgave hiervan hieraan toe te voegen zodat wij kunnen afstappen van het datumprikker systeem.

Het inloggen is wel vernieuwd, onderaan de pagina staat nu een knopje met inloggen.

Start basiscursus Reanimatie & AED

Naast onze basiscursus EHBO volgens de richtlijnen Oranje Kruis, geven wij (mits er voldoende aanmeldingen zijn) een basiscursus Reanimatie & AED.
 
Deze cursus is volledig volgens de richtlijnen van de Nederlandse Reanimatie Raad en wordt veelal vergoedt door uw zorgverzekeraar. De kosten voor deze cursus bedragen € 30,00 per persoon. Er zijn minimaal 4 aanmeldingen nodig om de cursus door te laten gaan en er is plek voor maximaal 6 cursisten. Aanmelden kan door op de link te klikken of door een mail te sturen naar burgeraed@live.nl.
 
Indien u zich aanmeldt per mail hebben wij de volgende gegevens nodig: Voornaam, achternaam, volledig adres, telefoonnummers en geboortedatum. 

 

Tent

Het is een aantal mensen misschien wel al opgevallen, maar EHBO Blokker-Zwaag heeft sinds deze week (2e week van april 2019) de beschikking gekregen over een prachtige en gigantische Eclipse tent van 6×3 meter ten behoeve van de evenementenhulpverlening. Deze tent is geleverd door EZ-UP en bestaat uit een harmonica framewerk, een speciaal ontworpen kleurenschema met bedrukking van onze naam aan de bovenzijde, een vijftal blauwe dichte zijwanden, twee panorama wanden en twee doorgangen die zowel als entree als afscheiding binnen de tent zullen dienen. Het tot stand komen van deze aanschaf kon echter niet zonder de hulp vanuit de Dorpsveiling in Zwaag en de samenwerking van EZ-UP met de Koninklijke Nederlandse Vereniging EHBO.

Wij zijn er erg blij mee en hopen deze tent bij veel van de diverse evenementen te kunnen gaan gebruiken. Bedankt!

Eerste gebruik van de tent bij de Unicefloop 2019 in Hoorn.

Let op

Aanstaande zaterdag (23-03-2019) is alweer de laatste les van dit seizoen! Dus mocht je nog lessen missen dan is dit ook echt je laatste kans! De volgende lessen worden zaterdag gegeven:

– Vergiftigingen
– Lotusles en verbandleer
– Reanimatie

Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar

Aanmelden evenementen

Voor al onze hulpverleners die graag evenementen lopen en zich willen aanmelden voor deze evenementen, heeft er een verandering plaats gevonden. In plaats van het werken met de datumprikker die voor veel mensen toch wel wat ingewikkeld vonden is het nu mogelijk op dezelfde manier aan te melden als voor de lessen. Dit doe je door onderaan op de website naar inloggen te gaan en in te loggen met je gebruikelijke gegevens. Zodra je ingelogd bent kom je op een dashboard uit. Op dit dashboard klik je op: Planning –> Evenementen. Hier zie je vervolgens de eerste 10 evenementen die plaats vinden. Op dehulpverleningsagenda echter zie je dat er veel meer evenementen plaatsvinden. Gezien deze nog verder in de toekomst liggen staan de links hiervoor nog niet op de Planning onder evenementen, maar ze staan wel al op de Kalender, die ook via de Planning te bekijken is. Blader in de kalender naar de maand van het evenement, klik het evenement aan en je kunt je op dezelfde manier inschrijven als bij de lessen.

Geslaagd!

Wekenlang hebben onze cursisten zich voorbereid op deze avond: het examen! Met veel (gezonde) spanning gingen zij hun vaardigheden laten zien aan de examinatoren. 
En we mogen met trots vertellen dat zij geslaagd zijn!! Van harte gefeliciteerd met het behalen van jullie ehbo-diploma. Top gedaan!

Hulpverlenersweekend 4 en 5 oktober 2014

Nationale Hulpverlenersweekend 2014 was een daverend succes

Voor de tweede keer organiseerde de stichting Hulpverlenersrespect de Nationale Hulpverlenersdag in Hoorn. Dit jaar was er zelfs sprake van een heus Hulpverlenersweekend. Het doel van de Stichting is niet alleen het organiseren van de Nationale Hulpverlenersdagen maar ook om d.m.v. voorlichting op scholen het respect voor de hulpverlener te vergroten en de afstand tussen hulpverlener en burger verkleinen. Daarnaast heeft de stichting als doel zoveel mogelijk informatie te verstrekken vanuit de hulpverlenende instanties. (

KNV EHBO Blokker Zwaag werkte dit weekend samen met KNV EHBO St. Jan uit Hoorn en het Rode Kruis afdeling West-Friesland. Samen verzorgden deze drie verenigingen de EHBO tijdens alle evenementen in dit weekend. Wij waren dus niet zoals de overige hulpverleners alleen aanwezig ter promotie, maar ook daadwerkelijk ‘in functie’. De inzetten dit weekend bleven beperkt tot klein leed. In dit artikel vind je een aantal foto’s van onze inzet en mocht je meer willen weten over het hele weekend kijk dan op www.nationalehulpverlenersdag.nl.

Op zaterdagmiddag 4 oktober was er een parade door het centrum van Hoorn waaraan diverse muziekkorpsen en hulpverlenersvoertuigen uit het hele land meededen. Een bijzondere en opvallende opening van het weekend. Namens EHBO Blokker-Zwaag waren Jamie en Dominique op de fiets paraat.

’s Avonds was het Hulpverlenersconcert in het oude Philips-gebouw, verzorgd door de Marinierskapel der Koninklijke Marine. Deze avond was speciaal voor genodigden, zij genoten van de prachtige muziek waar dit orkest zo om bekend staat. Namens EHBO Blokker-Zwaag waren Ben, Demelza en Marianne aanwezig. Dat niet alles tijdens zo’n dag glitter en glamour is blijkt wel uit de foto die van ons gemaakt is terwijl wij ons in een achterkamertje stonden om te kleden. Voorafgaande aan het concert werden we ludiek gefotografeerd voor de oplegger van de Marinierskapel.  En dat het er tijdens het posten ook vrolijk aan toe kan gaan blijkt wel uit de foto die tijdens de afterparty werd genomen.

Zondag 5 oktober vertrokken we voor dag en dauw richting het evenemententerein. De dag begon met een ontbijt voor zo’n 300 hulpverleners in de Oosterkerk. Ook daar zaten de verschillende EHBO-verenigingen gezamenlijk aan tafel. Het ontbijt werd geserveerd door andere andere Burgemeester Onno van Veldhuizen en Staatssecretaris Fred Teeven van Veiligheid en Justitie. Goed gemutst, met volle buikjes en voorzien van een goody bag togen we daarna richting onze post.

Vanaf half twaalf vond er op het terrein aan de Nieuwe Wal een gratis en interactief evenement plaats waar ruim 43.000 bezoekers op af kwamen. De 73 aanwezigie hulpverlenersorganisaties presenteerden zich op allerlei gebieden aan de burgers middels demonstraties, shows, workshops of informatielezingen. Op het terrein waren 3 EHBO-posten voorzien die elk door één vereniging zouden worden bemand. Daarnaast zouden de verenigingen zich ook presenteren en promoten op naast elkaar gelegen stands.

Helaas was er door een fout aan de zijde van de organisatie geen tent opgebouwd voor EHBO Blokker-Zwaag en ontbrak ook de promotiestand. Gelukkig was bijna ons gehele bestuur aanwezig dus kon er goed en uitgebreid worden overlegd over de ontstane situatie. We hebben moeten besluiten om, precies op het moment dat het terrein voor het publiek openging, onverrichterzake naar huis te gaan. Dat was een hele domper voor alle aanwezige leden. Marieke, Demelza, Monique, Arjan, Ginny, Ben, Ronald, Marianne, Dominique en Mark hebben even flink moeten slikken op het moment dat zij zich realiseerden dat EHBO Blokker Zwaag geen deel uit ging maken van deze geweldige dag. Voor onze vereniging is het daarnaast ook een gemiste kans om ons te promoten.

Maar het feit dat later die dag verschillende van deze leden in privé hoedanigheid alsnog op het terrein aanwezig waren, getuigt wel van onze professionaliteit. We laten het aan het bestuur om te achterhalen wat er in de organisatie is misgegaan.

We denken met plezier terug aan de zaterdag waar we overdag en ’s avonds ons steentje hebben bijgedragen en aan de zondag waar we heerlijk hebben kunnen genieten van het ontbijt.

Tegen iedereen die ook wel eens zou willen posten, zou ik willen zeggen: Reageer gerust eens op een Datumprikker-verzoek van onze coördinator. Trek de stoute schoenen aan! Posten is enorm nuttig, de vereniging wordt er financieel wijzer van, het is in de regel erg gezellig met de mede-posters en met de organisatoren van het betreffende evenement en ‘last but not least’ je doet er zelf enorm veel EHBO-ervaring mee op. Ben je onervaren of voel je je zo, dan post je altijd samen met een EHBO’er die meer ervaring heeft.

Marianne Sabel

 

Posten Unicefloop 12 april 2014

Via Datumprikker kwam er een verzoek binnen om te posten bij de 40e Unicefloop. Ondanks dat ik al een paar jaar mijn diploma bezit is het posten er nog niet zo van gekomen en dit leek mij een leuk evenement om ook post-ervaring op te doen. Het ergste wat er kan gebeuren lijkt me dat je niet weet wat je moet doen, maar gelukkig sta (of fiets) je altijd met zijn tweeën. Samen kom je er wel uit.

Vóór het posten kon beginnen heb ik eerst mijn wagen volgeladen bij coördinator Demelza, zodat we voorzien van EHBO-tassen, jassen, AED, coldpacks en de opvallende beachflag goed beslagen ten ijs konden komen.

Voorzien van consumptiebonnen voor koffie, thee of iets fris heb ik me zaterdagochtend samen met mede-posters Arian, Dominique en Arnold met tafel en stoelen voor de schouwburg geïnstalleerd. Door de beachflag waren we goed zichtbaar.

Om 9 uur werd de loop geopend door Sipke Jan Bousema, ambassadeur van Unicef en presentator van (kinder)programma’s op tv. De Unicefloop is een wandeltocht van 5, 10 of 15 kilometer voor kinderen van Hoornse basisscholen. Zij laten zich sponsoren om geld op te halen voor Unicef, dit jaar voor Schoon drinkwater in Sierra Leone. Er kwamen uiteindelijk 1.575 kinderen aan de start vergezeld door (groot)ouders, meester en juffen. Gelukkig stonden er verkeersregelaars bij het zebrapad voor de schouwburg, om aanrijdingen met ongeduldige automobilisten te voorkomen.

Nadat de eerste wandelaars op pad waren zijn Dominique en Arian op de fiets gesprongen om langs de route mensen te kunnen helpen. Zij kwamen op een totaal van twee pleisters en een hoop “grappige” opmerkingen dat ze ook best mee konden lopen.

Op het plein liep het ook niet storm. Na een aantal pleisters kwam er een moeder naar de post die over haar zoontje gestruikeld was. Het jongetje lag onderop en moeder was bang dat het misschien zijn arm gebroken had. De jongeman in kwestie was erg rustig en huilde niet. Hij kon vertellen waar het zeer deed en het leek niet gebroken. We hebben hem een mitella omgedaan en moeder geadviseerd om het in de gaten te houden. Nadat ze zijn vertrokken voor de zekerheid nog even de fiets-posters ingeseind, maar we hebben ze niet meer gezien, dus we gaan er vanuit dat het allemaal goed is gegaan.

Terwijl de fietsers net terug waren om even bij te tanken, werden we gevraagd om mee naar binnen te gaan. Er was een jongetje onderuit gegaan/ flauw gevallen, maar hij was wel weer bij kennis. Toen we aankwamen was hij rustig wat aan het drinken en van de mensen achter de bar hadden ze al een natte theedoek gekregen om te koelen. Ook in dit geval in gesprek gegaan met zowel moeder als kind en de overige mensen op afstand gehouden. Het was behoorlijk warm in de hal, waar ze zich na afloop van de wandeltocht weer moesten melden, dus zijn we voorzichtig naar buiten gelopen voor frisse lucht. Het slachtoffer maakte een heldere indruk en met zijn moeder zijn we tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk een combinatie van warmte en spanning geweest is. Ze zijn daarna rustig naar huis gegaan.

We hadden het geluk dat in beide gevallen de moeders er vrij rustig onder bleven. Anders zouden we er meer “werk” aan gehad hebben. Dan hadden we de presentatie over Alertheid, die Theone Kampstra tijdens de jaarvergadering gehouden heeft, in de praktijk moeten brengen: wat kun je doen om iemand weer rustig te krijgen/ met normale alertheid.

Rond één uur hebben we de spullen weer opgeruimd. Alles bij elkaar een leuke ochtend gehad. Met mooi weer, voor blije mensen en onder het genot van Djembe-muziek een hapje en een drankje gepost en alle slachtoffers goed kunnen helpen.

Posten? Leuk, dat moet ik vaker doen!

Petra Brakeboer